Olomoucký kraj severu Moravy nepomohl

Zpět na Články a názory

Na zasedání Olomouckého kraje konaném 23. září 2016 bylo otevřeno téma zastavování rychlíků ve stanici Zábřeh na Moravě, respektive plánované zrušení zastavování některých rychlíků Českých drah, které doposud v Zábřeze zastavují.

Jedná se o všechny rychlíkové spoje z/do Luhačovic, popř. Veselí nad Moravou (např. Rx 885 Bouzov, Rx 887 Galán, Rx 889 J. A. Komenský, Rx 891 Hradišťan, Rx 892 Portáš, Rx 888 J. A . Komenský, Rx 886 Buchlov, Rx 884 Galán, Rx 882 Bouzov).

Plánovaný krok ministerstva dopravy zkritizovali bývalý senátor a člen dozorčí rady SŽDC Ing. Adolf Jílek a starosta Zábřeha František John.

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil zareagoval s tím, že je těžké na ministerstvu dopravy cokoliv prosadit, a že by mohl představit štosy korespondence, která je bez náležité odezvy.

Následně dostal slovo Mgr. Jaroslav Tomík, ředitel krajské příspěvkové organizace s názvem Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje, příspěvková organizace. Ten plán ministerstva obhajoval s tím, že změnou nebude zhoršena dopravní dostupnost Zábřežska, a změna naopak umožní rychlejší spojení z Prahy do Otrokovic. Pro tuto změnu přednesl řadu argumentů. Z těchto důvodů jako zástupce Olomouckého kraje v koordinaci dopravy záměr ministerstva jakkoliv nepřipomínkoval, naopak jej vítá.

Na jeho slova navázal senátor a krajský zastupitel Martin Tesařík s tím, že nelze říct, že by Olomoucký kraj pro dopravu na severní Moravě nic nedělal, vždyť i na dnešním jednání zastupitelstva odsouhlasil prostředky na opravu krajských cest (!) v Zábřehu. Ostatní na zastupitelstvu přítomní poslanci PSP ČR se k tématu nikterak nevyjádřili, byť se jedná o téma celostátní, vládní.

Plánovaným opatřením se bezesporu zhorší možnosti dopravního napojení a komfort pro severní Moravu. Dotčených občanů bude mnoho. Nejedná se pouze z Zábřežsko, Mohelnicko, Šumpersko či Jesenicko, ale dopravní uzel v Zábřeze využívali i cestující z Uničovska. Častý argument, že se touto koncepční změnou chtějí stát České dráhy více konkurenceschopnými vůči soukromým dopravcům, je taktéž lichý – RegioJet i LEO Express v Zábřeze zastavují. České dráhy tedy těmto soukromým dopravcům v rámci snahy o větší konkurenceschopnost vyklidí pole.

Olomoucký kraj ví o chystané změně od března letošního roku, město Zábřeh se o ní dozvědělo až náhodně při projednávání návrhu úpravy jízdních řádů v Olomouckém kraji s koordinátorem dopravy v červnu letošního roku. Krajský koordinátor dopravy přebírá se vším všudy argumentaci ministerstva dopravy a nic nenamítá.

Ohledně ponechání zastavování spojů v Zábřeze na Moravě sepisují petice občané i starostové. Bez podpory Olomouckého kraje a bez podpory ze strany koaličních poslanců zvolených za Olomoucký kraj, kteří toto téma mohou řešit na vládní úrovni, se nepodaří zhatit plán ministerských úředníků spočívající ve zrušení zastavování řady rychlíků, které budou Zábřehem nadále pouze projíždět. Bohužel se sever kraje podpory z jeho centra nedočkal.

Autor: František John | pondělí 26.9.2016 14:16

Zdroj: https://frantisekjohn.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=554981

Zpět na Články a názory